Monday 20 September 2021

Dadar Jiwo Lemak Di Raso Lego di Jiwo


"Berapo sikok dek? Tanyo ku sambil nunjuk dadar Jiwo di rago.
" Seribuan galo kak" Jawab adek tukang jualan itu sambil bukak plastik tutup ragonyo, selain dadar Jiwo ado, risol, martabak, pempek, otak-orak dan pempek panggang.

Dak tau aku kenapo dari dulu hobi nian makan dulu saat masih pake seragam merah putih ado wak tuo yang jualan dadar Jiwo ini samo kemplang tunu yg di siram cabe, dulu masih selawe hargonyo sikok jadi hampir tiap hari beli 2 ikok sampe akhirnyo wak itu dak tejingok jualan lagi, dari situ rasonyo dadar Jiwo ini punyo raso dewek di lidah dan punyo tempat dewek di jiwo ini.

"5 ikok dek... Makan di sini bae " Katoku
Dak lamo piring plastik kecik langsung mendarat di meja ku berisi dadar Jiwo 5 ikok, dengan cuko yangg lumayan lemak utk ukuran makanan seribuan.

Sikok demi sikok dadar Jiwo tumpes masuk ke jero perut, raso lego sudah lamo dak nyicipin makanan yang sikok ini kareno sudah jarang wong yang jual kecuali bulan puaso lumayan banyak yang jual, Sambil jingok kendaraan di jembatan Ampera nambah semangat makan dadar jiwo ni.

Kato wong bingen dadar Jiwo ini kalau di sajike di kambangan (salah sikok acara resmi adat kawinan Palembang yg di tengahnyo ado para gadis yg berpakaian adat yg melayani tamu yg bersantap, dan makanan nyo pun berupo kue-kue dan makanan pacak lakso, burgo, ragit, laksan dll) bentuknya agak cantek idak tejolor cak yg di jual. Biasonyo kalau acara wong Palembang bentuknyo agak pendek dilipat sehinggo kates di dalamnyo idak metu beramburan.

Di pucuk dadar Jiwo itu jugo selain di enjuk bawang goreng jugo di enjuk dodo dari santen kentel jadi raso gurih dan manis santan teraso nian baru di taburi bawang goreng.

Tapi lain yg seribuan lain jugo yg di buat lemak, tapi untuk ngelgo ke Jiwo yg seribuan jugo cukup lemak. Di toko pempek jugo sudah jarang yg jual dadar Jiwo ini, kalu di masjid agung pas habis sholat jumat kadang jugo masih ado yg jual makanan sikok ini.

Kalau nurut kami yg lemak dan murah di arah 7 ulu depan apotik sehat segar mulai jam 3 sudah jualan lambat dikit pacak habis apolagi pas di bulan puaso.

1 comment:

annisa sophia said...

bilasaja SMB II dulu mau bekerjasama dengan Rafles, mungkin nggak ya, Palembang menjadi maju seperti Singapura sekarang ini?? Rafles berhasil mengembangkan Singapura dengan master plan-nya yang sangat sistematis, teratur, dan terkelola dengan baik.