Sunday 5 September 2021

Ngobeng


"Tegak lah situ dulu cek,
..bantu Kito ngobeng dukin "kato kawan tu sambil kami masuk ke barisan yg lumayan panjang,

tedenger dari dalam. rumah " Nasi... Nasi... Nasi ". Dgn cepat nasi di dalam dulang (nampan dari kayu) langsung di kirimkan secara berantai sampai ke rumah tempat

" Pulur... Pulur.... Pulur"tedenger lagi wong mekik dengan r nyo yang bederot dari dalam rumah, ternyato pulur itu berisi buah, sambel, lalap dan makanan pelengkap lainnyo.

"Lauk... Lauk... Lauk" Tedenger lagi wong mekik dari dalam rumah itu, lauk ini pun dg estafet menuju ke tempat penyajian.

Dulang kayu bukan sikok duo yg keluar, tapi tergantung jumlah hidangan yg di bentang, kalau ado 20, yo 20 nasi, pulur dan lauk. sikok hidangan ini biasonyo di jsj oleh 8 ikok wong, kalau tamu 400 itung dewek berapo kali ngobeng nak di gawe ke.

Biasonyo dak cuma pake sikok rumah bae tapi ado 4 sampe 5 rumah yang di pake untuk tempat ngobeng ini.

Teraso nian kebersamon dan gotong royong karena barang cak ini dak pacak di gaweke dewek.

Apolagi saat nak nyuci piring atau gelas, yg di gaweke oleh budak mudo galo, bantu pasang, saling siram jangan arep kalu nak kering.

Mak ini ari sudah jarang tradisi ngobeng cak ini, selain di anggap ribet, perlu banyak wong, dan merepoti tetanggo lain. Akhir berubah cari makan ke gaya prasmanan atau Prancisan.

Entah Ngapo di sebut prancisan apo gaya makan cak itu penemu nyo wong prancis idak tau pulok.

2 comments:

alek muhibat said...

aset budaya nasional. jaga dari kerusakan

Dodi NP said...

Se 7 pak.....